dinsdag 29 oktober 2013

Webquest Mariken van Nieumeghen

Door: Martine de Kuiper & Thamar de Jong (5D)



Opdracht 1: Hekserij
·        Noem minstens vijf films, toneelstukken, musicals, boeken en / of  korte verhalen waarin een heks centraal staat.
·        Vermeld de bron waar je deze informatie vandaan hebt gehaald!


http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/4/1/1/2/666772114.jpg




‘Heksenkind’

Kinderboek (voor 13-15 jarigen)
Auteur: M. Furlong

Volgens lezers een mooi en fantasierijk boek waarin de heks een rol speelt!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNVmf0kNwJ8GoXH66lefRFB-Lr-hznEgzRysTRtF1tsblFQdgi


 ‘Malleus Maleficarum’, beter bekend als ‘De Heksenhamer’.
Auteur: Heinrich Kramer
Geschreven in de jaren 1485 en 1486
Het is een handboek voor de heksenjacht. 

Het boek geeft informatie over hoe heksen ondervraagd moeten worden en verder wordt er in dit boek verteld welke methoden om heksen te martelen of te pijnigen effectief zijn.

http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTIwNTQyNTY1OF5BMl5BanBnXkFtZTYwNTYwNjg4._V1._SX327_SY475_.jpg




‘The craft’

Een film uit 1996.
Geregisseerd door: Andrew Fleming naar een scenario van Peter Filardi.




http://interactief.woltersplantyn.be/content/boekenboom/assets/photos/Harry_Potter_en_de_Steen_der_Wijzen_0810181552.JPG






 Als boek, maar ook als film:
‘Harry Potter en de steen der wijzen’

       Auteur: J.K. Rowling


http://www.touchedbymagic.com/heksen/images/pmposter.jpg






Practical Magic

Amerikaanse romantische fantasykomedie uit 1998.
Tagline van het boek: There's a little witch in every woman.
















Opdracht 2: Seks met de duivel

·        Beredeneer wat de gevolgen voor de mens in relatie tot de kerk was rondom het sterke geloof in ‘de duivel’. En vertel ook in welke culturen ‘de duivel’ vandaag de dag nog een bepaalde rol speelt.
Dit zorgde ervoor dat de mensen heel aanhankelijk bij de kerk waren. Men was bang voor de duivel,  men geloofde in de duivel als zijnde de grote tegenspeler van God. Men wilde dus zo veel mogelijk bij de kerk blijven, want daar had de duivel niet zo veel invloed op en waren ze beter beschermd, omdat dat ‘de kant’ van God was.

·        Vermeld de bron waar je deze informatie vandaan hebt gehaald!
Wij zijn zelf tot dit antwoord gekomen en hebben ook deze bron geraadpleegd: http://www3.artez.nl/musictools/muziekgeschiedenis_new/middeleeuwen/download/bruijn_aspecten_middeleeuwen.pdf
Opdracht 3: Loverboy
·        Bekijk de afbeelding van De zeven vrije kunsten, gezien aan het einde van de twaalfde eeuw (Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum).
Beschrijf nu in minimaal 120 woorden wat jullie zien.
Vrije interpretaties zijn meer dan welkom!

Vergeet de plaatsing van de monniken onderin niet te benoemen, met wat extra informatie over de artes illiberalis / artes mechanicae…
In het midden zijn drie mensen te zien. De onderste twee lijken op monniken, waarschijnlijk schrijven zij de kennis van de zeven kunsten op. Om de drie middelste mensen heen zijn de zeven kunsten afgebeeld. Elke persoon heeft specifieke voorwerpen die met de kunst te maken hebben. Zo heeft bijvoorbeeld de persoon in het rode kledingstuk rechts onder de drie middelste mensen een harp vast. Dit duidt op de kunst van de muziek. Onder de zeven kunsten zijn monniken te zien. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat monniken alle kennis opschreven zodat het bewaard kon blijven. Via monniken kon je dus kennis vergaren.http://mariken-van-nieumeghen.webkwestie.nl/_/rsrc/1361007883383/opdracht/opdracht-3/image001.jpg
Opdracht 4: Zelfmoord
·        Leg het verband uit tussen bovenstaande gebeurtenis en de Tien geboden.
Één van de geboden is: u zult niet doodslaan. Dit betekent dat je niet mag doden. Je mag jezelf dus ook niet doden. Jezelf aan de tien geboden houden, betekent dat je bij God wil horen. Zelfmoord plegen is een zonde en is dus des duivels.

Opdracht 5: Duivels paradijs
·        Vertaal de stockregel en geef jullie mening over deze stelling met als leidraad shows als Idols, X-factor, So you think you can dance, etc. Verwoord dit in minstens 120 woorden.
De regel betekent: Door de ‘onkunstigen’ gaat de kunst verloren. Dit houdt in dat mensen die bijvoorbeeld niet kunnen zingen  het algemene niveau van het zingen doen dalen. Meedoen met X-factor wanneer je niet kan zingen, is niet verstandig. Mensen die wel kunnen zingen, moeten de ruimte krijgen dit te ontplooien.
Opdracht 6: Een wagenspel
·        Onderzoek of er nog steeds wagenspelen te vinden zijn in Nederland.
·        Denk eens aan theaterfestivals. Geef meteen de speeldata weer.

Op google zijn we de volgende organisatie tegen gekomen: Ariëns Toneel. Hierbij worden wagenspelen georganiseerd. Het volgende zegt de organisatie op haar website (http://www.arienstoneel.nl/) over haar wagenspelen:

Wagenspelen

Het wagenspel is inmiddels uitgegroeid tot een traditie. Elk jaar wordt gedurende één speelweek in juni/juli in de wijken van Eindhoven straattheater opgevoerd. Het wagenspel wordt gekenmerkt door groot spel, fantasie, kleurige vormgeving en kostumering, muziek en dans, een happy end en een knipoog naar de papa's en mama’s in het publiek. 

Wagenspel 2012

 "Pudding Tarzan"
bewerkt naar het boek Ole Lund Kirkegaard

Iwan Olsen is het kneusje van de klas. Hij is niet sterk, kan niet goed lezen, is niet goed in gymmen en wordt daarvoor veel geplaagd door jongens van de klas. Op de koop toe geeft zijn vader hem de scheldnaam “Pudding Tarzan”. Tot de dag dat hij een heks tegenkomt en een wens mag doen. Wat zal die wens zijn? Dit wagenspel gaat over pesten en hoe losers winners worden, op z'n minst in hun dromen. Gelukkig loopt het allemaal goed af en wordt Iwan een held.

Het Ariëns Toneel trekt dit jaar voor de 49e keer met het inmiddels 65-jarige wagenspel door de wijken van Eindhoven.
In de week van 25  – 29 juni kunt u elke avond 3 x genieten van een voorstelling van een klein half uur.
Dit jaar, naast spel en dans, ook veel blaasmuziek en slagwerk. Verschillende muziekgezelschappen uit Eindhoven hebben gehoor gegeven aan de oproep van het Ariëns Toneel om een bijdrage te leveren aan dit wagenspel.

De regie van het wagenspel is in de vertrouwde handen van Anemoon Langenhoff, die het gelijknamige boek van Ole Lund Kirkegaard heeft bewerkt tot een vrolijk samenspel.
10 spelers van het Ariëns Toneel en verschillende muziekgezelschappen nodigen u uit voor dit vrolijke zomeravondspektakel.


Opdracht 7: Eind goed, al goed

·        Vergelijk Mariken en Beatrijs (alleen met deze informatie!) nu met elkaar en beschrijf de overeenkomsten en verschillen (dit mag een opsomming zijn).

Overeenkomsten:

Mariken
Beatrijs

·        7 jaren zondig leven met de duivel.

·        Ze krijgt berouw van haar zondige leven.

·        Maria speelde een belangrijke rol in haar leven. Ze bad vaak tot haar.

·        Schuldgevoelens.

·        Alle zonden worden uiteindelijk, na boete doen, kwijtgescholden.


·        7 jaren zondig leven als hoer.

·        Na zeven jaar krijgt ook Beatrijs berouw van haar leven als hoer.

·        Ze diende Maria en bleef bidden.


·        Schuldgevoelens.

·        Alle zonden worden uiteindelijk kwijtgescholden.

Verschillen:

Mariken
Beatrijs
·        Boete doen door het dragen van ringen.
·        Ze was niet verliefd op Moenen.

·        Haar verhaal wordt openbaar. Iedereen weet ervan.
·        Zij hoeft geen boete te doen. Haar zonden worden direct vergeven.

·        Ze ging weg uit het klooster, omdat ze verliefd was.

·        Het verhaal van Beatrijs blijft geheim. Het wordt niet geopenbaard.


Opdracht 8: Auteur(s)

·        Beschrijf nu in maximaal vier volzinnen ‘de boodschap’ / ‘de essentie’ van de Mariken van Nieumeghen.

De boodschap van het boek de Mariken van Nieumeghen is dat er voor elke zondaar hoop en vergeving is, wanneer hij maar berouw toont. Iedereen maakt fouten, maar er is altijd een weg terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten