Door: Martine de Kuiper & Thamar de Jong (5D)
Opdracht 1:
Hekserij
·
Noem minstens vijf films, toneelstukken, musicals,
boeken en / of korte verhalen waarin een
heks centraal staat.
·
Vermeld de bron waar je deze informatie vandaan hebt
gehaald!
![]() |
‘Heksenkind’
Kinderboek
(voor 13-15 jarigen)
Auteur: M.
Furlong
Volgens
lezers een mooi en fantasierijk boek waarin de heks een rol speelt!
|
|
‘Malleus Maleficarum’, beter bekend als ‘De Heksenhamer’.
Auteur: Heinrich Kramer
Geschreven in de jaren 1485 en 1486
Het is een handboek voor de heksenjacht.
Het boek geeft informatie over hoe heksen ondervraagd moeten worden en
verder wordt er in dit boek verteld welke methoden om heksen te martelen of
te pijnigen effectief zijn.
|
|
‘The craft’
|
Opdracht 2: Seks met de duivel
·
Beredeneer wat de gevolgen voor de mens in relatie tot
de kerk was rondom het sterke geloof in ‘de duivel’. En vertel ook in welke
culturen ‘de duivel’ vandaag de dag nog een bepaalde rol speelt.
Dit zorgde
ervoor dat de mensen heel aanhankelijk bij de kerk waren. Men was bang voor de
duivel, men geloofde in de duivel als
zijnde de grote tegenspeler van God. Men wilde dus zo veel mogelijk bij de kerk
blijven, want daar had de duivel niet zo veel invloed op en waren ze beter
beschermd, omdat dat ‘de kant’ van God was.
·
Vermeld de bron waar je deze informatie vandaan hebt
gehaald!
Wij zijn
zelf tot dit antwoord gekomen en hebben ook deze bron geraadpleegd: http://www3.artez.nl/musictools/muziekgeschiedenis_new/middeleeuwen/download/bruijn_aspecten_middeleeuwen.pdf
Opdracht 3:
Loverboy
·
Bekijk de afbeelding van De
zeven vrije kunsten, gezien aan het einde van de twaalfde eeuw (Herrad van
Landsberg, Hortus deliciarum).
Beschrijf nu in minimaal 120
woorden wat jullie zien.
Vrije interpretaties
zijn meer dan welkom!
Vergeet de plaatsing
van de monniken onderin niet te benoemen, met wat extra informatie over de
artes illiberalis / artes mechanicae…
In
het midden zijn drie mensen te zien. De onderste twee lijken op monniken, waarschijnlijk
schrijven zij de kennis van de zeven kunsten op. Om de drie middelste mensen
heen zijn de zeven kunsten afgebeeld. Elke persoon heeft specifieke voorwerpen
die met de kunst te maken hebben. Zo heeft bijvoorbeeld de persoon in het rode
kledingstuk rechts onder de drie middelste mensen een harp vast. Dit duidt op
de kunst van de muziek. Onder de zeven kunsten zijn monniken te zien. Dit heeft
waarschijnlijk ook te maken met het feit dat monniken alle kennis opschreven
zodat het bewaard kon blijven. Via monniken kon je dus kennis vergaren.

Opdracht 4:
Zelfmoord
·
Leg het verband uit tussen bovenstaande gebeurtenis en
de Tien geboden.
Één van de geboden is: u zult niet doodslaan. Dit betekent dat je niet
mag doden. Je mag jezelf dus ook niet doden. Jezelf aan de tien geboden houden,
betekent dat je bij God wil horen. Zelfmoord plegen is een zonde en is dus des
duivels.
Opdracht 5:
Duivels paradijs
·
Vertaal de stockregel en
geef jullie mening over deze stelling met als leidraad shows als Idols,
X-factor, So you think you can dance, etc. Verwoord
dit in minstens 120 woorden.
De regel betekent: Door de
‘onkunstigen’ gaat de kunst verloren. Dit houdt in dat mensen die bijvoorbeeld
niet kunnen zingen het algemene niveau
van het zingen doen dalen. Meedoen met X-factor wanneer je niet kan zingen, is
niet verstandig. Mensen die wel kunnen zingen, moeten de ruimte krijgen dit te
ontplooien.
Opdracht 6:
Een wagenspel
·
Onderzoek of er nog steeds wagenspelen te vinden zijn in Nederland.
·
Denk eens aan theaterfestivals. Geef meteen de speeldata weer.
Op google zijn we de
volgende organisatie tegen gekomen: Ariëns Toneel. Hierbij worden wagenspelen georganiseerd.
Het volgende zegt de organisatie op haar website (http://www.arienstoneel.nl/) over haar wagenspelen:
Wagenspelen
Het wagenspel is inmiddels
uitgegroeid tot een traditie. Elk jaar wordt gedurende één speelweek in
juni/juli in de wijken van Eindhoven straattheater opgevoerd. Het wagenspel
wordt gekenmerkt door groot spel, fantasie, kleurige vormgeving en kostumering,
muziek en dans, een happy end en een knipoog naar de papa's en mama’s in het
publiek.
Wagenspel 2012
"Pudding Tarzan"
bewerkt naar het boek Ole
Lund Kirkegaard
Iwan Olsen is het kneusje
van de klas. Hij is niet sterk, kan niet goed lezen, is niet goed in gymmen en
wordt daarvoor veel geplaagd door jongens van de klas. Op de koop toe geeft
zijn vader hem de scheldnaam “Pudding Tarzan”. Tot de dag dat hij een heks tegenkomt
en een wens mag doen. Wat zal die wens zijn? Dit wagenspel gaat over pesten en
hoe losers winners worden, op z'n minst in hun dromen. Gelukkig loopt het
allemaal goed af en wordt Iwan een held.
Het Ariëns Toneel trekt dit
jaar voor de 49e keer met het inmiddels 65-jarige wagenspel door de wijken van
Eindhoven.
In de week van 25 – 29 juni kunt u elke avond 3 x genieten van
een voorstelling van een klein half uur.
Dit jaar, naast spel en
dans, ook veel blaasmuziek en slagwerk. Verschillende muziekgezelschappen uit
Eindhoven hebben gehoor gegeven aan de oproep van het Ariëns Toneel om een
bijdrage te leveren aan dit wagenspel.
De regie van het wagenspel
is in de vertrouwde handen van Anemoon Langenhoff, die het gelijknamige boek
van Ole Lund Kirkegaard heeft bewerkt tot een vrolijk samenspel.
10 spelers van het Ariëns
Toneel en verschillende muziekgezelschappen nodigen u uit voor dit vrolijke
zomeravondspektakel.
Opdracht 7: Eind goed, al goed
·
Vergelijk Mariken en Beatrijs (alleen met deze informatie!) nu met
elkaar en beschrijf de overeenkomsten en verschillen (dit mag een opsomming
zijn).
Overeenkomsten:
Mariken
|
Beatrijs
|
·
7 jaren zondig leven met
de duivel.
·
Ze krijgt berouw van haar
zondige leven.
·
Maria speelde een
belangrijke rol in haar leven. Ze bad vaak tot haar.
·
Schuldgevoelens.
·
Alle zonden worden
uiteindelijk, na boete doen, kwijtgescholden.
|
·
7 jaren zondig leven als
hoer.
·
Na zeven jaar krijgt ook
Beatrijs berouw van haar leven als hoer.
·
Ze diende Maria en bleef
bidden.
·
Schuldgevoelens.
·
Alle zonden worden
uiteindelijk kwijtgescholden.
|
Verschillen:
Mariken
|
Beatrijs
|
·
Boete doen door het dragen
van ringen.
·
Ze was niet verliefd op
Moenen.
·
Haar verhaal wordt
openbaar. Iedereen weet ervan.
|
·
Zij hoeft geen boete te
doen. Haar zonden worden direct vergeven.
·
Ze ging weg uit het
klooster, omdat ze verliefd was.
·
Het verhaal van Beatrijs
blijft geheim. Het wordt niet geopenbaard.
|
Opdracht 8: Auteur(s)
·
Beschrijf nu in maximaal vier volzinnen ‘de boodschap’ / ‘de essentie’
van de Mariken van Nieumeghen.
De boodschap van het boek de
Mariken van Nieumeghen is dat er voor elke zondaar hoop en vergeving is,
wanneer hij maar berouw toont. Iedereen maakt fouten, maar er is altijd een weg
terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten